BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Daisypath Anniversary tickers

Thursday, July 26, 2012

traffic light and attitude


pic : google's image

assalamualaikum.. happy fasting ;)

salam ramadhan semua.. lambatnye ucap selamat.. maklumlah keretapi tanah melayu .. u olls naik LRT lajuuu.. kehkehkeh

ok lets back to the tittle.. what is the connection between traffic light and human attitude.
budak darjah satu pun leh jawab.. come on la.. hahaha dlu masa kenduri kakak aku belah laki dia kat kedah aku dok gelakkan amy (bff) sbab langgar lampu merah.. tekejut tp at the same time tegelak sbab alasan amy die kate dlu kat tmpat tu takdak traffic light.. even dalam jarak 400m dr TL tu aku dh warn die 'amy..lampu merah tu haaa' tapi still viva yg kami naiki bergerak laju.. hinggakan kereta yg jalan (sbab time tu arah kete tu dtg ngah hijau ) tpaksa memberhentikan kete nak bg laluan kat kami.. wahhh aku tegelak trus.. haha apalaa ang amy.. syukur alhamdulillah kami masih bernyawa sehingga kini.. ;) aku ada share cerita tu kat mak aku.. mak cume menggelengkan kepalanya beberapa kali angguk-angguk, geleng-geleng   :)
then a few weeks after, situasi ketika di Sabah, aku otw ke rumah dari menemani mak ke pasar.. then lampu merah.. aku stop.. aku kusyuk mendengar radio dan ekor mata sempat menangkap lampu hijau di tiang lampu isyarat.. masuk gear jalan tp brek semula..  smbil ketawa terbahak2.. sbab lampu hijau yg aku nampak tu sebenarnye tuk lorong yang nak u-turn.. padahal aku nak terus.. wahh malu nye.. aku tpaksa undur balik kereta.. kereta2 yang sederet dgn aku di hadapan semua tersenyum kambeng melihat kami.. hahaha aku ketawa terbahak-bahak di dalam kereta.. padahal ngah malu rasa nak semunyikkan muka bawah kerusi.. lantas mak berkata ' Tu laaa.. dulu ko gelakkan amy.. skarang ko plak yang wat' dushhhh... mak tembak perli aku  haha tak baik gelakkan org..kan dah dapat balasan.. but still alhamdulillah!!! kerana aku masih bernyawa sehingga kini.. sayang Allah ;)

dan baru-baru ni kakak aku mengadu.. kereta die ada saman tertunggak ..saman langgar lampu isyarat.. n tarikh tu kebetulan time majlis kahwin kakak masa belah kami.. kereta kak aku diguna pakai oleh sedara mara yang datang.. maka merungutlah kak aku sebab yang memakai orang lain tapi yang disaman kereta dia.. pagi tadi aku berbual di dalam kereta masa otw menghantar anak buahku ke sekolah.. aku tanya mak saman tu dah di bayar ke belum.. mak kata dia tak tahu.. pastu mak menyalahkan sistem saman trafik kita.. mak kata patutnye kalau nak saman, samanlah yang membawanya. tapi mak macam mana nak saman si pemandu kalau kesalahan tu detect dr camera.. of coz la no plat kereta yg dia target kan... mak kata tu yang salah tu.. kalau macam tu baik tak payah saman..takyah pasang semua camera tu.. wahh tak boleh la cam tu mak.. saman tetap saman.. camera tak salah.. yang salah attitude kita sndri.. lampu hijau jalan, kuning bersedia tuk berhenti, merah berhenti!! benda ni simple.. im not pointing my finger to him who drove that car during that time.. sebab dorang mesti tak familliar sgt ngan jalan-jalan kat kk ni kan.. but still kita telah diberi kemudahan..kenapa harus menyulitkan keadaan.. peringatan untuk diri sendiri jugak.. sebab aku pon kalau nampak lampu beralih ke kuning , betulkan cara duduk, masuk gear tinggi & broooooooooommmmm...

haha
marilah kita sama-sama berubah ke arah kebaikan
merah untuk berhenti
:)




0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...