BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, November 23, 2011

oh petua migrain~


aku sebenanye ngah migrain ni.. aku taktau sebab ape aku migrain..so naik je bilik aku try la search ape2 petua tuk migrain..kire dont's and do's laa...sharing is caring kan...

fyi, migrain ni salah satu sakit kepale yang simptomnye slalunye rase sakit kpale (bendenyut2) kat salah satu tempat di kepale.. makusdnye bukan la ko ase the whole kpale ko sakit.. cume ade satu side je yg ko ase sakit.. lebih kurang gitulaa.. aku dulu tak de migrain2 ni semua.. lpas stpm baru aku kne k.. n aku taknah pnah amik ubat ke hape sbab aku still leh handle lagi sakit2 ni..

tapi kalau boleh elakkan kite elakkan la kan..

slalunye aku migrain sbab aku tak cukup tido, n aku terdedah dengan cahaye2 terik contohnye driving malam, flash camera, cahaye lampu marak.. slalunye camtu la..so aku mmg cube elakkan..
tapi ari ni aku tetibe migrain tanpe ade satu punce kat atas pon..so aku try search maybe punce dr pemakanan ke..n ternyate betul!!!

sbab akumemang dh ase sakit kpale tapi aku still makan bende2 yg mendorong kpade migrain ni lgi...

antaranye cokelat,tea, caffeine, tymarine yg selalunye ade dlm makanan - cheese, hati ayam, yis, roti, pisang, telo dll... aku malas sebenanye nak citer ... ko tengok je la kat sni ...

cume aku nak bagi tips cammane nak reduce migraine..kalau ko tak kisah begantung ngan ubat silekan laa g farmasi tau klinik ..tapi kalau aku yg jenis memang slagi aku leh tahan aku tahan,,,bile migrain aku syorkan masuk blik, tutup lampu, tutup langsir pastu tutup mate.. n banyakkan minum air suam.. lpas tu insyaAllah hilanglah sikit rase sakit itu..n sentiasalah ingat..kalau sakit jangan merungut.. sejukkan la hati anda dengan berkate ' kalau sakit ni boleh mengurangkan dosa2 kecik saye,saye redha ya Allah tuhan yang lagi pemurah dan penyanyang'

selamat beramal ;)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...